Producenci urządzeń fiskalnych szykują się do walki o nową grupę konsumentów

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, od 1 maja 2011 roku, obowiązkiem posiadania kas fiskalnych będą objęte kolejne grupy zawodów, między innymi adwokaci i lekarze. Producenci oraz dystrybutorzy kas fiskalnych zacierają już ręce.

Ten nowo otwarty segment rynku z pewnością będzie dla nich polem do popisu, a także zaciętej rywalizacji.

Pomimo tego, że do wprowadzenia obowiązku posiadania kas fiskalnych przez nowe grupy zawodowe pozostało jeszcze kilka tygodni, to już teraz producenci urządzeń fiskalnych reklamują się na każdy możliwy sposób. W sieci pojawiają się jak grzyby po deszczu strony internetowe z tytułami: „kasa dla lekarza” lub „kasy fiskalne dla prawników”. Ponadto agencje marketingowe, opłacane przez producentów tych urządzeń, wstawiają na forach dyskusyjnych sztuczne komentarze polecające swoich klientów. Rozpoczął się wyścig o duże pieniądze.

Inne firmy, jak Farimex Polska polegają na wynikach badań wskazujących wyższość swoich rozwiązań nad konkurencją.

-Nie istnieje kasa fiskalna, która byłaby stworzona specjalnie dla potrzeb lekarza czy adwokata. Te same modele sprzedawane są różnym grupom zawodowym-  tłumaczy Oskar Milewski – Szef Działu Marketingu Farimex Polska, wiodącego producenta kas fiskalnych typu „mini”, marki FAREX. - Można jednak wyróżnić ich cechy, które są szczególnie ważne dla tej grupy podatników. Są to wielkość, niezawodność i prosta obsługa. Jesteśmy liderem w segmencie „mini”, ponieważ nasze urządzenia spełniają powyższe wymagania.

Decydując się na kasę fiskalną należy zwrócić uwagę na jej bezawaryjność, funkcjonalność, a także trwałość. Duże gabaryty tego typu urządzeń mogą przeszkodzić w pracy. Wybór sprzętu sprawdzonych producentów to oszczędność czasu i pieniędzy. Z tego względu nowe grupy zawodowe, które zostały objęte koniecznością posiadania kas fiskalnych, muszą dobrze zastanowić się zanim wybiorą konkretny model. Klient powinien postawić na sprawdzone rozwiązania oraz znanych producentów, w ten sposób nie zaryzykuje powodzenia swoich interesów.

Liczba dystrybutorów stale wzrasta, według badań Instytutu Rynku Elektronicznego w 2009 roku było już 6 głównych firm oferujących urządzenia fiskalne. Te same źródła mówią, że w tym czasie sprzedano w Polsce około 167 tysięcy tego typu sprzętu. Największy udział procentowy, bo aż 70% zajmują z tego kasy fiskalne, następnie zaś drukarki(23%).

Raport roczny Instytutu wykazał również, że przedsiębiorcy najchętniej decydują się na kasy małe, jest to aż 67% klientów. Na podstawie powyższym badań można jasno określić jak kształtuje się rynek. Obowiązek posiadania kas fiskalnych na nowe grupy zawodowe sprawia, że znacznie wzrośnie popyt na tego typu produkty.

Wielkość rynku urządzeń fiskalnych uzależniona jest od dołączania kolejnych grup podatników- wyjaśnia Jacek Zduńczyk, prezes Techkas jednego z największych sprzedawców urządzeń fiskalnych w Polsce. - Pozyskanie nowego klienta w tej branży jest stosunkowo trudne. Kasy nie są urządzeniem kupowanym w celach rozrywkowych, lecz funkcjonalnych, z tego powodu klient bardzo rzadko zmienia wybranego i sprawdzonego wcześniej producenta tego sprzętu.

Według raportu Instytutu Rynku Elektronicznego (2009), na polskim rynku kas fiskalnych działa obecnie około dziesięciu liczących się graczy. Segment kas fiskalnych typu ‘mini’- potencjalnie najlepiej przystosowanych do potrzeb nowej grupy podatników, zdominowany jest natomiast przez Farimex Polska Sp. z o.o.

W zależności od tego, która firma zwycięży w walce o klientów objętych nowym rozporządzeniem, pozycje na rynku mogą ulec przetasowaniu.

Zdajemy sobie sprawę, że gra toczy się o dużą stawkę. Wierzymy jednak, że pomimo marketingowego szumu, klient wybierze urządzenie o najlepszej dla niego funkcjonalności- uspokaja prezes Farimex Polska.